Styrke knutepunktutvikling og sømløs reise
Bærekraftig bevegelsesfrihet
Å jobbe for bærekraftig bevegelsesfrihet innebærer å utvikle knutepunkt som er framtidsrettede og i tråd med trender på områder, som mobilitet og digitalisering. En vellykket utvikling av knutepunkter, byer og tettsteder rundt stasjonene er avgjørende for å hente størst mulig effekt ut av store statlige infrastrukturinvesteringer.
Når Bane NOR bygger ved et knutepunkt, prioriteres en stedstilpasset funksjonsblanding, høy arealutnyttelse og gode estetiske og miljømessige kvaliteter. Når flere kan bo, jobbe eller få gjort nødvendige ærender like ved stasjonen reduseres behovet for transport. Det legger til rette for bruk av bærekraftige transportløsninger som sykkel, gange, kollektivtrafikk og grønne mikromobilitetsløsninger.
Å utvikle velfungerende knutepunkt og serviceanlegg for jernbanen er en del av vår kjernevirksomhet og vårt samfunnsoppdrag. Videre jobber vi med utvikling av nye metoder for å estimere og dokumentere effektene av knutepunktutvikling innen miljø, reisevaner mm. i samarbeid med ledende forskningsmiljøer.
Når flere kan bo, jobbe eller få gjort nødvendige ærender like ved stasjonen reduseres behovet for transport.
Gjøre tog mer attraktivt
Bane NOR bestreber å utvikle tjenestetilbudet og standarden på stasjonene for å gjøre tog mer attraktivt og sikre økonomisk bærekraft. Stasjonene er møtepunktet mellom jernbanen og samfunnet rundt. Vi er derfor opptatt av at utvalgte stasjoner skal være attraktive i seg selv, og at de ikke skal være til hinder for å reise. Utvikling av attraktive stasjoner handler om å tilby service og tjenester som etterspørres sammen med våre samarbeidspartnere på stasjonene.
Gjennom å gjøre viktig informasjon tilgjengelig for flest mulig på skilt, skjermer og digitale flater, øker Bane NOR fremkommeligheten på relevante stasjoner, reduserer brukerterskelen og styrker forutsetningene for sømløse overganger.
Videre utvikler Bane NOR tilbudet av innfartsparkering for å gjøre toget enda mer tilgjengelig også for dem som må kjøre bil til stasjonen. Vi utvikler og tester ny betalingsmodell for parkering og arbeider med nye løsninger for sykkelhotell.
Vi bygger også fagkompetanse innen midlertidig bruk/områdemodning på tomter som avventer avklaring med hensyn til eiendomsutvikling eller jernbaneformål, for å kunne utnytte våre arealer nært stasjonene enda bedre.
Styrke sømløs reise
Det foregår et globalt paradigmeskifte innen mobilitet. Både eksisterende og nye mobilitetstjenester, knyttet sammen av digitale løsninger, gir et attraktivt alternativ til det å eie bil. Reisende har høye krav til hvordan de skal komme seg fra a til b og hvor sømløst det skal foregå. Bane NOR jobber med sømløs overgang mellom tog og andre reisemåter.
For å sikre at tog kobles opp mot fremtidige, attraktive og grønne reisekjeder, arbeider vi med å utvikle vår rolle i samarbeid med nye mobilitetsaktører som ønsker å tilby tjenester i tilknytning til våre knutepunkt. Bane NORs evne til å tilrettelegge for nye mobilitetsaktører blir avgjørende for å få gode dør-til-dør-løsninger, inkludert togreise.
Utvikle stasjoner i mindre byer og tettsteder til attraktive steder å besøke
Jernbanestasjonene er i mange norske byer selve tyngdepunktet i sentrum. Gjennom bærekraftig arealbruk og nytenking skal Bane NOR utvikle gode knutepunkt som gjør det attraktivt å oppsøke og oppholde seg på stasjonene.
Bane NOR jobber aktivt med dette gjennom å tilby nye tjenester til de reisende, videreutvikle ventefasilitetene på stasjonen, fasilitere for arrangementer og tilby kunst og kultur på stasjonene. Som et eksempel på hvordan Bane NOR tilrettelegger for attraktive stasjoner, kan Spydeberg nevnes. Her er godshuset gjort om til utstillingsrom for lokale kunstnere.
Løfte byliv i store byer gjennom bærekraftig arealbruk
Jernbanestasjonen er i mange norske byer selve porten til byen. Med sin sentrale beliggenhet er stasjonen et godt utgangspunkt for å løfte bylivet.
Vi tror at mennesker er selve hovedingrediensen for å få til byliv. Derfor tilrettelegger vi for at flere kan bo og arbeide i sentrum og benytte service- og kulturtilbud i kort avstand. Stasjonene er ofte et utgangspunkt for dette.

Styrke knutepunktutvikling og sømløs reise
Status 2021 – Hva gjorde vi? | Mål 2022-2025 |
---|---|
Etablert fem sykkelhotell Klepp, Øksnavadporten, Ås, Ski og Mjøndalen, med totalt 600 nye sykkelplasser | Langsiktige mål |
Etablert totalt 300 nye utendørs sykkelplasser på en rekke stasjoner | Utvikle knutepunkt som er framtidsrettede og i tråd med trender på områder som mobilitet og digitalisering. Bidra til bærekraftig bevegelsesfrihet gjennom målrettet forvaltning og utvikling av knutepunkt |
Gjennomført pilotprosjekt med Trøndelag energi for test av lading av el-biler på stasjoner | Utvikle tjenestetilbudet og standarden på våre stasjoner både for å gjøre tog mer attraktivt, og for å styrke det økonomiske fundamentet for å drive og utvikle stasjonene |
Pilotering av el-billading ved Berkåk stasjon | Støtte sømløs overgang mellom tog og andre reisemåter, ved å gjøre relevant informasjon tilgjengelig på skilt, skjermer og digitale flater/apper/verktøy |
Tilrettelagt for bysykler ved både Lier og Gol stasjoner | Utvikle stasjoner i mindre byer og tettsteder til attraktive steder å besøke |
Inngått samarbeidsavtale med Ruter for tilrettelegging av el-sparkesykler ved stasjonene | Løfte byliv i store byer gjennom bærekraftig arealbruk |
Etablert mobilitetspunkt på Ski stasjon med utleie av elektrisk bil og 100 delte el-sparkesykler | Kortsiktige mål |
Utviklet konsepter for ny betalingsmodell for innfartsparkering | Utvikle metode for å dokumentere miljøeffekten av fortetting rundt knutepunkt |
Gjennomført prøveprosjekter for testing av service- og tjenestekonsepter på stasjoner | Utvikle mobilitetspunktkonsept og «business case» |
Inngått samarbeid med Ruter og Statens vegvesen for av- og påstigning i forbindelse med selvkjørende kjøretøy | Øke tilgjengeligheten på utvalgte stasjoner, prioritert i tråd med konkretisering av parkerings- og mobilitetsstrategien |
Inngått samarbeid med SINTEF om metodeutvikling for dokumentasjon av miljøeffekten av fortetting rundt knutepunkt | Tilstrebe innsikt i reisevaner i forbindelse med knutepunkt |
Etablert revidert stasjonshåndbok med tydelige krav til utforming og servicetilbud for hver enkeltstasjon | Utvikle og teste forretningsmodeller, ev. muliggjort av ny teknologi, som bidrar til mer effektiv utnyttelse av arealer på og rundt stasjoner |
Etablert bærekraftsstrategi for Bane NOR Eiendom AS | Bygge fagkompetanse innen midlertidig bruk/områdemodning på tomter som avventer avklaring med hensyn til eiendomsutvikling eller jernbaneformål |
Implementere nye løsninger i henhold til strategi for mobilitet på knutepunkt |