Nøkkeltall
Videreutvikle jernbanens miljøfortrinn
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vekst passasjerkm. | % | 3,4 | -47 | ikke tilgjengelig | 5 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12, 13 og 17 | 1-års etterslep i statistikk fra SSB |
Vekst transportmengde godstog | % | -1,2 | 6,5 | ikke tilgjengelig | 2,5 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12, 13 og 17 | 1-års etterslep i statistikk fra SSB |
Brutto tonnkilometer godstog | millioner | 7828 | 8043 | 9004 | Bane NOR spesifikk | Antall brutto tonnkm godstog kjørt på jernbanen i Norge, Kilde: Bane NOR. (samlet vekt av gods, lokomotv og vogner) X (kjørte kilometer) |
Sikre punktlighet og forutsigbarhet
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Regularitet persontog | % | 96,6 | 93,8 | 95,2 | 97,7 | Bane NOR spesifikk | 9,11, 12 og 13 | Andelen tog som ikke blir innstilt |
Punktlighet alle persontog | % | 89,2 | 92,7 | 90,3 | 90,0 | Bane NOR spesifikk | 9,11, 12 og 13 | Andelen tog som når sin endestasjon uten forsinkelse |
Punktlighet godstog | % | 78,2 | 82,2 | 79,9 | 80,0 | Bane NOR spesifikk | 9,11, 12 og 13 | |
KTI-togselskap | poeng | 55 | 65 | 48 | 75 | Bane NOR spesifikk | 9,11, 12 og 13 | |
KTI-Passasjerer | poeng | 55 | 77 | 80 | 76 | Bane NOR spesifikk | 9,11, 12 og 13 |
Styrke knutepunktsutvikling og sømløs reise
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Leietakerindeks | % | 72 | 74 | 76 | Bane NOR spesifikk | 8,9,11,12,13 og 17 | ||
Omdømmedindeks | poeng | 12 | 12 | 22 | 30 | Bane NOR spesifikk | 8,9,11,12,13 og 17 | Gjennomsnittstall for året |
Redusere vårt klima- og miljøavtrykk
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reduksjon «direkte nasjonale»* CO2 utslipp ifm. bygging, drift og vedlikehold | % | Baseline satt til 40 000 tonn | -9,3725 | 10,275 | 18,0 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | *Baseline 2019 er usikker. Årsak til negativt resultat i 2020 må derfor sannsynligvis tillegges bedret datakvalitet. I 2021 har vi en reduksjon i utslippstallet, men dette skyldes i hovedsak lavere dekningsgrad av prosjekter (ikke gjort estimater for prosjekter som ikke har rapportert). |
Totalt drivstoff konsumert i organisasjonen fra ikke-fornybare kilder | MWh | 35112 | 5980 | 7 007 | 302-1 | 9,11,12 og 13 | Inkluderer fossilt forbruk til skinnegående kjøretøy og tjenestebiler brukt av Bane NOR. | |
Totalt drivstoff konsumert i organisasjonen fra fornybare kilder | MWh | 1068 | 742 | ikke tilgjengelig | 302-1 | 9,11,12 og 13 | Bane NOR har ikke benyttet biodrivstoff til kjøretøy i 2021. Ev. biofyringsolje til oppvarming er ikke tilgjengelig data kun for Bane NORs eget bruk. | |
Forbruk elektristitet | GWh | 121,4 | 106,5 | 198,9 | 302-1 | 9,11,12 og 13 | Elektrisitetsforbruk til infrastruktur og bygningsmasse brukt av Bane NOR. Den store økningen fra tidligere år skyldes betydelig mer dekkende informasjon om bygg brukt av Bane NOR selv (kontorlokaler mm.) der Bane NOR Eiendom leverer strøm. | |
Forbruk fjernvarme | MWh | 800 | 850 | ikke tilgjengelig | 302-1 | 9,11,12 og 13 | ||
Forbruk fjernkjøling | MWh | ia | ia | ia | 305-2 | 9,11,12 og 13 | ||
Forbruk damp | MWh | ia | ia | ia | 305-2 | 9,11,12 og 13 | ||
Totalt energiforbruk i organisasjonen | Gwh | 158,4 | 114,2 | 205,9 | 302-1 | 9,11,12 og 13 | Vesentlig endring i 2020 beror på at Spordrift ikke lenger er inkludert. | |
Bane NORs forbruk av fossile drivstoff - Bane NORs direkte utslipp (Scope 1) | tonn CO2-ekvivalenter | 9339 | 1593 | 1 719 | 305-1 | 9,11,12 og 13 | Vesentlig endring i 2020 beror på at Spordrift ikke lenger er inkludert. | |
Bane NORs forbruk av elektrisitet - Bane NORs indirekte utslipp - lokasjonsbasert metode (Scope 2) | tonn CO2-ekvivalenter | 4021 | 3536 | 1 591 | 305-2 | 9,11,12 og 13 | Nedgang i utslippstall fra 2020 til 2021 skyldes endring av utslippsfaktor fra norsk strømmiks 2016 (Asplan Viak) til Klimadeklarasjon for fysisk levert strøm i Norge 2020 (NVE), fra 33 g til 8 g/kWh. Dette på tross av økning i faktisk elektrisitetsforbruk grunnet betydelig mer dekkende informasjon om bygg brukt av Bane NOR selv (kontorlokaler mm.) | |
Bane NORs forbruk av elektrisitet - - Bane NORs indirekte utslipp - markedsbasert metode (Scope 2) | tonn CO2-ekvivalenter | 886 | 313 | 31 718 | 305-2 | 9,11,12 og 13 | Den store økningen fra tidligere år skyldes betydelig mer dekkende informasjon om bygg brukt av Bane NOR selv (kontorlokaler mm.) der Bane NOR Eiendom leverer strøm. Dette forbruket har stort sett ikke har vært inkludert i tidligere regnskap og er ikke dekket av opprinnelsesgarantier. Det får dermed utslipp for EU-residualmiks. | |
Utslipp i verdikjeden (bl.a. flyreiser, leverandørers forbruk av fossile drivstoff, elektrisitet) - Bane NORs indirekte utslipp (Scope 3) | tonn CO2-ekvivalenter | 1506 | 45040 | 34 743 | 305-3 | 9,11,12 og 13 | Tall for 2019 er korrigert. Vesentlig endring i 2020 beror på at leverandørers direkteutslipp (herunder Spordrift) er inkludert. | |
Bane NORs totale utslipp - direkte og indirekte - lokasjonsbasert metode (Scope 1+2+3) | tonn CO2-ekvivalenter | 14 866 | 50169 | 37 053 | 302-1, 302-4 | 9,11,12 og 13 | Den store reduksjonen i utslippstall fra 2018 til 2019 skyldes overgang fra utslippsfaktor for nordisk strøm-miks (128g CO2-ekv/kWh) til utslippsfaktor for norsk strøm-miks (33g CO2-ekv/kWh).Tall for 2019 er korrigert. Vesentlig endring i 2020 beror på at leverandørers direkteutslipp (herunder Spordrift) er inkludert. | |
Bane NORs totale utslipp - direkte og indirekte - markedsbasert metode (Scope 1+2+3) | tonn CO2-ekvivalenter | 11 731 | 46946 | 68 180 | 302-1, 302-4 | 9,11,12 og 13 | Den store økningen fra tidligere år skyldes betydelig mer dekkende informasjon om bygg brukt av Bane NOR selv (kontorlokaler mm.) der Bane NOR Eiendom leverer strøm - disse har ikke vært inkludert i tidligere regnskap og er altså ikke dekket av opprinnelsesgarantier. | |
Avfall levert i forbindelse med drift og vedlikehold av infrastruktur | tonn | Ikke tilgjengelig | 7900 | 7 220 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | Avfall hentet hos Bane NOR og Spordrift fra faste hentesteder tilknyttet drift- og vedlikeholdsarbeid, samt noen få mindre prosjekter/ oppryddingstiltak. | |
Glyfosat benyttet til sprøyting i spor, sideterreng og bekjempelse av fremmede arter langs spor. | kg | Ikke tilgjengelig | 3300 | 2 800 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | ||
Alvorlige miljøskader | antall | 3 | 0 | 9 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | Definert som moderat til svært alvorlig skade på miljøverdier med naturlig restaureringstid på 1-10 år. Serie korrigert for etterregistreringer. | |
Ikke alvorlige miljøskader | antall | 182 | 186 | 265 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | Definert som ikke synlig til mindre alvorlig skade på miljøverdier med naturlig restaureringstid på opptil ett år.Serie korrigert for etterregistreringer. | |
Tilløp til miljøskader | antall | 956 | 1162 | 1 379 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | En hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha resultert i en miljøskade | |
Dyrepåkjørsler | antall | 2139 | 1682 | 2 124 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | Tall kan variere noe fra ulike kilder da det forekommer etterregistreringer.Herunder; 628 elg, 482 rådyr, 310 sau, 452 tamrein, 73 andre husdyr, 69 annet vilt, 86 hjort, 1 jerv og 23 øvrige. | |
M1-verdi | verdi | 1,4 | 1,4 | 3,1 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | Definert som antall betydelige miljøskader per mill. arbeidstimer. Fom. 2020 er entreprenørers skader også medregnet. 2020- tall er oppdatert fra 1,3 til 1,4 | |
M2-verdi | verdi | 12,9 | 13,7 | 19,7 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | Definert som alle miljøskader per mill. arbeidstimer. Fom. 2020 er entreprenørers skader også medregnet. 2020- tall er oppdatert fra 14,2 til 13,7 | |
Elektrisitetsforbruk togfremføring | GWh | 678 | 648 | 688 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | ||
Elektrisitetsforbruk drift av infrastrukturen | GWh | 113 | 106 | 120 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | ||
Utvikling i energitap i det elektriske jernbanesystemet | % | 12,5 | 13,4 | 12,1 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 | ||
Utvikling i mengde og andel elektrisk energi som leveres tilbake fra togene ved elektrisk bremsing | % | 19,9 | 20,4 | 18,7 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 13 |
Bærekraftig leverandørutvikling
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aktive prosjekter i HMSREG | Antall | ikke tilgjengelig | 16 | 170 | Bane NOR spesifikk | 8,9,12,12 og 17 | Alle prosjekter som inngår kontrakt med Bane NOR fra og med januar 2020 skal ta i bruk HMSREG. Måling angir antall aktive prosjekter i HMSREG i løpet av året. | |
Hoved- og underleverandører med skattefullmakt innen bygg og anlegg | % | 63 | 83 | 95 | Bane NOR spesifikk | 8,9,12,12 og 17 | Grunnlag er hovedentreprenører og underentreprenører registert i hhv. kontraktsadministrasjonsverktøy (KAV) og HMSREG. fra og med januar 2020. | |
Hoved- og underleverandører med StartBANK-medlemskap innen bygg og anlegg | % | 65 | 88 | 95 | Bane NOR spesifikk | 8,9,12,12 og 17 | Grunnlag er HE og UE registert i hhv. kontraktsadministrasjonsverktøy og HMSREG. Start fra og med juli 2020. |
Sikre kompetent og godt arbeidsmiljø
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall lærlinger | antall | 2 | 3 | 0 | 102-8 | 9 | Redusert fra og med 2019 pga utskillelsen av Spordrift. | |
Rekruttering < 30 år | antall | 99 | 82 | 70 | 404-1 | 9 | ||
Rekruttering 30-50 år | antall | 261 | 156 | 143 | 404-1 | 9 | ||
Rekruttering > 50 år | antall | 98 | 51 | 45 | 404-1 | 9 | ||
Rekruttering kvinner | antall | 188 | 87 | 75 | 404-1 | 9 | ||
Rekruttering menn | antall | 270 | 202 | 183 | 404-1 | 9 | ||
Rekruttering totalt | antall | 458 | 289 | 258 | 404-1 | 9 | ||
Traineer per år | antall | 21 | 22 | 11 | 404-1 | 9 | Antall indikerer traineer startet rapporteringsåret. | |
Traineer totalt | antall | 33 | 43 | 33 | 404-1 | 9 | Antall indikerer traineer totalt med oppstart rapporteringsåret 2019. | |
Turnover < 30 år | % | 5,3 | 10 | 13 | 404-1 | 9 | Ikke mulig å beregne reell turnover i 2019 pga. utskillelsen av Spordrift | |
Turnover 30-50 år | % | 9,8 | 8,1 | 9,2 | 401-1 | 9 | Reell turnover 2019 for kun Bane NOR ligger sannsynligvis litt høyere. | |
Turnover > 50 år | % | 7,3 | 7,8 | 9,1 | 401-1 | 9 | Inkludert pensjonering. 2,9 % uten pensjonering | |
Sykefravær | % | 4,8 | 4,1 | 4,1 | ≤ 4,5 | 403-9 | 9 | |
Arbeidsgiverattraktivitet | Rangering | 32 | 37 | 27 | ≤ 15 | Bane NOR spesifikk | 9 | Bane NORs plassering i «Universum Topp 100», beregnet som gjennomsnitt av plassering blant student ingeniører og unge yrkesaktive ingeniører. |
Medarbeiderengasjement | Poeng | 79 | 78,6 | 4 | 4,2 | Bane NOR spesifikk | 9 | Ny medarbeiderundersøkelse i 2021 og nullpunktsmåling etablert for 2021, målt som gjennomsnitt av tre spørsmål, på en skala fra 1-5. Tall fra 2018-2020 har måling % og kan ikke sammenlignes med 2021 måling. |
Kontinuerlig forbedring | Poeng | 73,5 | 74,4 | 3,8 | 4,2 | Bane NOR spesifikk | 9 | Ny medarbeiderundersøkelse og nullpunktsmåling etablert for 2021. Tallet for 2021 angir utdrag av Bane NORs medarbeiderundersøkelse målt som gjennomsnitt av fire delspørsmål.Tall fra 2018-2020 har måling % og kan ikke sammenlignes med 2021 måling. |
Kompetanse | Poeng | 77,5 | 77,9 | 4,2 | 4,2 | Bane NOR spesifikk | 9 | Ny medarbeiderundersøkelse og nullpunktsmåling etablert for 2021. Tallet for 2021 angir utdrag av Bane NORs medarbeiderundersøkelse målt som gjennomsnitt av fire delspørsmål. Tall fra 2018-2020 har måling % og kan ikke sammenlignes med 2021 måling. |
Medarbeidere som har gjennomgått medarbeidersamtale | % | 77,5 | 78,6 | ikke tilgjengelig | 404-3 | 9 | Bane NOR har tatt i bruk et nytt system for gjennomføring av medarbeidersamtaler og tall for 2021 er ikke tilgjengelig. Tall for 2022 vil være tilgjengelig i løpet av første halvår. | |
Antall ledere på lederutviklingsprogram | antall | 350 | 350 | 380 | 100 % | 404-2 | 9 | Nytt med digitale samlinger i 2021, ikke obligatoriske. Der varierer antallet. I tillegg videreført fysiske samlinger |
Antall nyansatte på introduksjonsprogram for nyansatte | antall | 300 | 200 | 90 | 100 % | 404-2 | 9 |
Ivareta kulturminner og kulturmiljø
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bygninger med vern etter plan - og bygningsloven | antall | 195 | 199 | 205 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 17 | ||
Bygninger med vern etter kulturminneloven | antall | 199 | 199 | 201 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 17 | ||
Bygninger som er verneverdige (i Jernbaneverket omtalt som «administrativt vern») | antall | 154 | 145 | 141 | Bane NOR spesifikk | 9,11,12 og 17 |
Bidra til mangfold og likestilling
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall fast ansatte | antall | 3418 | 3408 | 3326 | 102-7, 102-8 | 5,8 og 17 | Alle tall per 31.12.2019. Ca. 1200 ansatt ble overført Spordrift, de aller fleste fra 1.7.2019. | |
Alle tall per 31.12.2019. Ca. 1200 ansatt ble overført Spordrift, de aller fleste fra 1.7.2019. | antall | 48 | 25 | 11 | 102-8 | 5,8 og 17 | ||
Antall menn | antall | 2244 | 2242 | 2205 | 102-8 | 5,8 og 17 | ||
Antall kvinner | antall | 1224 | 1191 | 1132 | 102-8 | 5,8 og 17 | ||
Ansatte< 30 år | % | 9,2 | 9,1 | 8,4 | 102-8 | 5,8 og 17 | ||
Ansatte 30-50 år | % | 44,7 | 44,7 | 44,8 | 102-8 | 5,8 og 17 | ||
Ansatte >50 | % | 46,1 | 46,2 | 46,8 | 102-8 | 5,8 og 17 | ||
Kvinner i styret | % | 57 | 42,9 | 50 | 405-1 | 5,8 og 17 | ||
Kvinner i konsernledelsen | % | 50 | 44,4 | 33,3 | 405-1 | 5,8 og 17 | ||
Kvinner i ledende stillinger (budsjett og personalansvar) | % | 29,2 | 32,1 | 32 | 405-1 | 5,8 og 17 | ||
Kvinner i Bane NOR | % | 35,3 | 34,7 | 33,9 | 5,8 og 17 | |||
Lønn kvinner vs. Menn i konsernledelsen | % | 95,6 | 89,9 | 89,3 | 405-2 | 5,8 og 17 | Forskjellen kommer av at konsernsjef mann, ellers ca 100 % | |
Lønn kvinner vs. Menn i ledende stillinger | % | 104,0 | 100,5 | 98,5 | 405-2 | 5,8 og 17 | ||
Lønn kvinner vs. menn alle Bane NOR | % | ikke tilgjengelig | 96,3 | 96,4 | 405-2 | 5,8 og 17 | Ny i 2020 |
Styrke antikorrupsjon og habilitet
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ansatte som har fullført e-læringskurs om etikk og samfunnsansvar | antall | 5048 | 3818 | 4141 | 100 % | 205-2 | 8 og 17 | Snitt på ca 99% |
Ansatte som har fullført klasseromskurs i antikorrupsjon, habilitet og misligheter. | antall | 800 | 164 | 283 | 205-2 | 8 og 17 | Bane NOR har ulike opplæringskonsepter. I porteføljen inngår bl,a. introduksjonskurs, halvdagssamlinger samt dilemmatreninger på 1,5 time. | |
Habilitetsregisteret- profiler | antall | 558 | 836 | 1239 | Bane NOR spesifikk | 8 og 17 | I 2021 begynte Bane NOR regelmessig kontroll og rapportering på krav til å ha profil. Nedgangen i antall profiler i habilitetsregisteret i 2019 skyldes at kravene til registeret ble revidert. | |
Korrupsjonssaker | antall | Under utvikling | 0 | 0 | 205-3 | 8 og 17 | Saker der myndigheter har konkludert brudd på gjeldende korrupsjonslovgivning | |
Varslingssaker | antall | 30 | 37 | 46 | 102-17 | 8 og 17 | Dette er varslingssaker hvor påstandene i varselet har blitt definert som kritikkverdige forhold. | |
Avvik innrapportert til Datatilsynet | antall | 2 | 3 | 0 | Bane NOR spesifikk | 8 og 17 |
Ivareta sikkerhet
Tema | Måling | 2019 | 2020 | 2021 | Mål: 2023 | GRI-henvisning | Relevant FN bærekraftsmål | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omkomne | antall | 3 | 1 | 2* | 0 | 403-9 | 3 og 11 | Konkluderte viljeshandlinger er ikke inkludert. Begge hendelsene er under politietterforskning* |
Alvorlig personskade | antall | 4 | 0 | 2* | 0 | 403-9 | 3 og 11 | Konkluderte viljeshandlinger er ikke inkludert.1 hendelse er under politietterforskning* |
H1-verdi (Bane NOR) | antall fraværsskader pr mill. arbeidstimer | 1,8 | 0,5 | 0,3 | ≤2 | 403-9 | 3 og 11 | Skader på ansatte i drift og vedlikehold (Spordrift) utgår fra 1.7.2019 |
H1-verdi (entreprenører) | antall fraværsskader pr mill. arbeidstimer | 4,3 | 4,8 | 5,1 | ≤2 | 403-9 | 3 og 11 | Skader på entrepreørers ansatte |
H2-verdi (Bane NOR) | antall arbeidsrelaterte personskader pr mill. arbeidstimer | 2,3 | 0,7 | 0,7 | 403-9 | 3 og 11 | Skader på ansatte i drift og vedlikehold (Spordrift) utgår fra 1.7.2019 | |
H2-verdi (entreprenører) | antall arbeidsrelaterte personskader pr mill. arbeidstimer | 9,4 | 10,4 | 13 | 403-9 | 3 og 11 | Skader på entreprenørers ansatte | |
N-verdi (entreprenører) | antall tilløp og farlige forhold pr mill. arbeidstimer | 1254 | 1333 | 1089 | 403-9 | 3 og 11 |