Dette er Bane NOR
Bane NOR-konsernet er arbeidsgiver for om lag 3 400 medarbeidere, har hovedkontor i Oslo og er heleid av staten ved Samferdselsdepartementet. Vårt samfunnsoppdrag er å drifte, vedlikeholde, planlegge, og bygge ut det nasjonale jernbanenettet, samt drive trafikkstyring, forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Vi skal legge grunnlaget for trafikkvekst på jernbanen gjennom en trygg, tilgjengelig og effektiv jernbaneinfrastruktur og tilrettelegge for kundevennlige knutepunkt for passasjerer og gods.
Grunnlaget for Bane NORs rolle er beskrevet i Stortingsmelding Meld. St. 27 (2014-2015) «På rett spor – reform i jernbanesektoren», i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029, i Statens eierberetninger, og i statsbudsjettene. Dokumentene understreker vårt samfunnsansvar og vår rolle, samtidig uttrykkes det en forventning om at vi skal være en utadrettet samfunnsaktør og utøve vår rolle i et godt samspill med samfunnet vi virker i.
Bane NORs hovedinntektskilde er vederlag fra staten som mottas i samsvar med avtaler med Jernbanedirektoratet. Våre øvrige inntekter er hovedsakelig infrastrukturavgifter, samt leieinntekter og salgsgevinster fra Bane NOR Eiendoms virksomhet. For flere detaljer om Bane NORs bakgrunn, inntekter, ytelser og vederlag – se Regnskapsprinsipper, og Årsrapport 2019 for Bane NOR og Bane NOR Eiendom AS (heleid datterselskap).
I 2019 ble drift og vedlikehold av jernbanen skilt ut i et eget aksjeselskap heleid av Bane NOR, Spordrift AS. Eierskapet til Spordrift AS ble overført til Samferdselsdepartementet i begynnelsen av 2021. Om lag 1 200 medarbeidere fulgte med over til det nye selskapet. Spordrift AS skal utføre drift og vedlikeholdstjenester i henhold til de tekniske og sikkerhetsmessige kravene som Bane NOR stiller. Oppgaver som utføres av Spordrift skal konkurranseutsettes de neste årene fordelt på 10 geografiske kontraktsområder. Konkurranseutsettingen av det første kontraktsområdet – Sørlandsbanen – starter allerede i 2021. Konkurranseutsetting skal bidra til å øke effektiviteten og produktiviteten for drift og vedlikehold av jernbanen.
Bane NOR gjennomførte i 2020 en større omorganisering av organisasjonen. Målet med den nye organiseringen er å rendyrke kjerneleveransene, tydeliggjøre roller og ansvar, bedre punktligheten og styrke planlegging og bygging av ny infrastruktur. Omorganiseringen innebar blant annet at Bane NOR gikk fra fem til fire divisjoner, og som blant annet medførte at det helhetlige ansvaret for punktlighet og regularitet ble samlet i ny divisjon Drift og teknologi. Det er lagt vekt på i størst mulig grad å samle fagmiljøene og rendyrke ansvarslinjer, noe som skal bidra til at Bane NOR leverer en sikker og punktlig infrastruktur. Videre ble ansvaret for alle store byggeprosjekter samlet i én divisjon – Utbygging. Den nye divisjonen, Kunde og marked, fikk det samlede ansvaret for kontakten med kundene og totaloversikten for inntekter fra togselskapene. Eiendomsdivisjonen fortsetter i all hovedsak som før.
Vi skal legge grunnlaget for trafikkvekst på jernbanen gjennom en trygg, tilgjengelig og effektiv jernbaneinfrastruktur og tilrettelegging av kundevennlige knutepunkt for passasjerer og gods.
Bane NORs strategi
Bane NORs gjeldende strategi ble utviklet ved opprettelsen av foretaket, og har en tidshorisont fram mot 2023. Vår strategi understøtter en visjon om vekst for jernbanen. Strategien bygger videre på handlingsprogrammet for jernbanesektoren, som igjen er en operasjonalisering av gjeldende Nasjonal transportplan (NTP).
Visjon
Norge på skinner er vår visjon og gir en overordnet retning for konsernet. Visjonen uttrykker en ambisjon om vekst for jernbanen, en punktlig og driftsstabil jernbane, og peker videre på vår samfunnsrolle.
Strategiske hovedtema
Tre strategiske fokusområder understøtter visjonen; Mer for pengene, Kunden i sentrum og Fremtidsrettet samfunnsaktør. Sikkerhet- og beredskap er en gjennomgående prioritering for all aktivitet i foretaket. De tre strategiske temaene, sammen med sikkerhets- og beredskapsarbeidet, utgjør ønsket langsiktig utvikling for Bane NOR.
Mer for pengene
Bane NOR skal være et forretningsorientert foretak som kontinuerlig forbedrer ressursbruken i alle prosesser. Effektivisering skal skje gjennom styrket produktivitet, standardisering og modernisering. Vi skal sikre kostnadsoptimale løsninger i prosjektene, og gjennom rett kontraktsstrategi og gode anskaffelser sikre velfungerende konkurranse i entreprenør- og leverandørmarkedet. Videre skal vi prioritere reduksjon av vedlikeholdsetterslep og prediktivt vedlikehold for å øke kvaliteten og forutsigbarheten i jernbaneinfrastrukturen. Et stadig mer effektivt Bane NOR vil frigjøre ressurser slik at samfunnet får mer for pengene.
Kunden i sentrum
Bane NOR leverer tjenester til togoperatører, reisende, samlaster/lasteeier og andre kunder som eksempelvis leietakere på stasjonene. Vi setter kunden i sentrum ved å utvikle tjenester som sikrer høy tilfredshet. Arbeidet for en punktlig og driftsstabil jernbane er det viktigste for å fornøyde kunder.
Vi skal tilby jernbaneinfrastruktur som tilrettelegger for økt punktlighet og regularitet. Med en sterk kundeorientering i all utvikling skal vi lykkes med å legge til rette for å øke trafikken og gjøre jernbanen mer attraktiv for kundene.
Fremtidsrettet samfunnsaktør
Vi skal være en tydelig aktør innen jernbanesektoren og fremme langsiktige sektormål. Med attraktive og klimavennlige infrastrukturløsninger skal vi bidra til et modalskift fra vei til bane. Kundeorienterte løsninger, god kommunikasjon og tilrettelegging, høy driftsstabilitet, effektive ruteplaner og gode knutepunkt vil være viktige virkemiddel for å drive økt trafikk. Vi skal aktivt indentifisere behov for vedlikehold og utbygging av infrastruktur, samt ta rollen som Norges ledende utvikler av kollektivknutepunkt. Videre skal vi arbeide for å modernisere jernbanen, samt levere miljøeffektive løsninger i tett samarbeid med leverandørmarkedet og kundene. Ved at vi opptrer som en fremtidsrettet samfunnsaktør legger vi til rette for en bærekraftig trafikkvekst til jernbanen.
Europas sikreste jernbane
Bane NOR skal levere et sikkert transportsystem, og har et mål om å levere Europas sikreste jernbane. Vi skal forsterke og videreutvikle sikkerhets- og beredskapsarbeidet mot en nullvisjon: Ingen skal bli hardt skadet eller omkomme på jernbanen.
Videreutvikling av strategien
Det er igangsatt arbeid for å oppdatere Bane NORs strategi. Denne prosessen skal resultere i et fremtidsbilde mot 2033 og oppdatert konsernstrategi mot 2025.
Bane NORs verdier
Bane NORs visjon «Norge på skinner» peker på vår samfunnsrolle og jernbanens betydning for bærekraftig verdiskapning i Norge.
Verdiene våre er en rettesnor for alle medarbeidere i Bane NOR i det daglige. De forteller oss hvordan vi skal opptre i møte med kollegaer og samfunnet rundt oss. Bane NOR har lagt fire verdier til grunn for sin virksomhet.
Vi skal være åpne, respektfulle, engasjerte og nytenkende.
Åpen
- Vi deler og samarbeider for å lykkes
- Vi verdsetter mangfold og nye perspektiver
- Vi tar opp etiske dilemmaer og handler med integritet
- Vi er åpne og ærlige i vår forretningsdrift
Respektfull
- Vi møter hverandre og omverden med respekt, toleranse og tillit
- Vi setter sikkerheten først
- Vi fremmer bærekraft, etisk bevissthet og sosialt ansvar
Engasjert
- Vi er alle Bane NOR-ambassadører
- Vi tenker helhet og er løsningsorientert
- Vi tar ansvar for egen kompetanse og faglig utvikling
Nytenkende
- Vi er nysgjerrige, søker ny kunnskap og lærer av erfaringer
- Vi bruker hverandres kompetanse for å levere gode resultater
- Vi utfordrer etablerte sannheter
- Vi er modige og drivende i endring og utvikling

Styret
Styret i Bane NOR består av syv medlemmer, inkludert styreleder og nestleder. Fram til juni i fjor var Siri Beate Hatlen styreleder. 23. juni ble Cato Hellesjø valgt til ny leder.
-
Cato Hellesjø
Styreleder -
Olaf Melbø
Nestleder -
Ane Breivega
Styremedlem -
Toril Nag
Styremedlem -
Baard Haugen
Styremedlem -
Solbjørg Engeset
Styremedlem -
Tor Egil Pålerud
Styremedlem -
Torfinn Håverstad
Styremedlem -
Morten Lønnes
Styremedlem
Konsernledelsen
Bane NORs konsernledelse består av ni personer og ledes av konsernsjef Gorm Frimannslund.
-
Gorm Frimannslund
Konsernsjef -
Sverre Kjenne
Konserndirektør for Drift og teknologi -
Karsten Boe
Konserndirektør for Sikkerhet og kvalitet -
Stine Undrum
Konserndirektør for Utbygging -
Henning Scheel
Konserndirektør for Kunde og marked -
Eli Skrøvset
Konserndirektør for Virksomhetsstyring -
Jon-Erik Lunøe
Konserndirektør for Eiendom -
Beate Hamre Deck
Konserndirektør for HR og organisasjon -
Torild Lid Uribarri
Konserndirektør for Kommunikasjon og samfunnskontakt