Bane NOR benytter anskaffelser og konkurransepreget dialog aktivt for å sikre gode klimaløsninger. I Prosjektet Drammen-Kobbervikdalen på Vestfoldbanen er det oppnådd vesentlige klimareduksjoner gjennom å minimere materialbruk ved grunnstabilisering, stille klimakrav til materialer og kreve fossilfrie anleggsmaskiner. Godt samarbeid mellom Bane NOR, Norconsult og Veidekke har bidratt til utslippskutt med 100 000 tonn CO2 under byggingen av det nye dobbeltsporet.
I prosjektet Sandbukta-Moss-Sjåstad er det benyttet lavkarbon kalksement til grunnstabilisering. Valg av dette materialet er beregnet å gi en utslippsreduksjon på ca. 6 150 tonn CO2.
På Drammen stasjon er det som den første togstasjonen i Norge planlagt for solceller. Den nye stasjonen vil dermed forsynes av egenprodusert, fornybar energi. Med solcellepanel på totalt 4 500 kvadratmeter sparer vi både klimaet og penger.
I Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16, som fortsatt er under planlegging, er det beregnet at det er realistisk å få til en utslippsreduksjon på over 50% sammenlignet med et klimabudsjett utarbeidet i tidlig fase. Dette kan oppnås gjennom smarte prosjekteringsløsninger, redusert masseuttak og ved å stille klimakrav til stål og betong.