Sikkerhet
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omkomne | antall | 3 | 5 | 3* | 0 | 0 | 403-9 | Konkluderte viljeshandlinger er ikke inkludert. *Ett dødsfall er fremdeles under etterforskning pr. 1.4.2020. |
Meget alvorlig personskade | antall | 7 | 2 | 4 | 0 | 0 | 403-9 | Konkluderte viljeshandlinger er ikke inkludert. |
Alvorlige personskader | antall | 9 | 10 | 13 | 403-9 | Konkluderte viljeshandlinger er ikke inkludert. | ||
Mindre alvorlige personskader | antall | 144 | 117 | 90 | 403-9 | Konkluderte viljeshandlinger er ikke inkludert. | ||
Innrapportert tilløp og potensielt farlige forhold (personskade) | antall | 5620 | 4563 | 4566 | 403-9 | Potensiell konsekvens for person 1-4 | ||
H1-verdi (Bane NOR) | antall fraværsskader pr mill. arbeidstimer | 3,1 | 3 | 1,8 | ≤4 | ≤2 | 403-9 | Skader på ansatte i drift og vedlikehold (Spordrift) utgår fra 1.7.2019 |
H1-verdi (entreprenører) | antall fraværsskader pr mill. arbeidstimer | 8,6 | 4,3 | 4,3 | ≤4 | ≤2 | 403-9 | Skader på ansatte i drift og vedlikehold (Spordrift) utgår fra 1.7.2019 |
Alvorlige ulykker | antall | 20 | 25 | 27* | Bane NOR spesifikk | Ulykker knyttet til togframføring iht. SJTs definisjon. Konkluderte viljeshandlinger er ikke inkludert.*En ulykke er under etterforskning pr. 01.04.2020. |
Kunden i sentrum
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Regularitet | % | 97,2 | 96,2 | 96,6 | 97,7 | 97,7 | Bane NOR spesifikk | Andelen tog som ikke blir innstilt |
Punktlighet alle persontog | % | 91 | 88,7 | 89,2 | 90,0 | 90,0 | Bane NOR spesifikk | Andelen tog som når sin endestasjon uten forsinkelse |
Punktlighet godstog | % | 80,2 | 73,0 | 78,2 | 80,0 | 80,0 | Bane NOR spesifikk | |
KTI-togselskap | poeng | 56 | 49 | 55 | 65 | 75 | Bane NOR spesifikk | |
KTI-Passasjerer | poeng | 73 | 74 | 55 | 75 | 76 | Bane NOR spesifikk |
Styrke antikorrupsjon og habilitet
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ansatte som har fullført e-læringskurs om etikk og samfunnsansvar | antall | ikke tilgjengelig | 4491 | 5048 | 205-2 | |||
Ansatte som har fullført klasseromskurs i antikorrupsjon, habilitet og misligheter | antall | ikke tilgjengelig | 444 | 800 | 205-2 | |||
Ansatte registrert i Bane NORs elektroniske habilitetsregister | antall | ikke tilgjengelig | 916 | 558 | Bane NOR spesifikk | Nedgangen i antall profiler i habilitetsregisteret skyldes at kravene til registeret ble revidert. Nytt register har flere personopplysninger, og en risikobasert tilnærming medførte reduksjon i antall medarbeidere med krav til profil | ||
Korrupsjonssaker | antall | ikke aktuelt | under utvikling | under utvikling | 205-3 | Saker der myndigheter har konkludert brudd på gjeldende korrupsjonslovgivning | ||
Varslingssaker | antall | 12 | 33 | 30 | 102-17 | |||
Avvik innrapportert til Datatilsynet | antall | ikke tilgjengelig | 1 | 2 | Bane NOR spesifikk |
Videreutvikle jernbanens miljøfortrinn
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reduksjon "direkte nasjonale"* CO2 utslipp | % | 8153 | 8425 | 9339 | 3,6 | 18,0 | Bane NOR spesifikk | Bane NOR arbeider med å få inn kvalitetssikrede tall fra leverandører. med å etablere rapportering av tall for alle «direkte, nasjonale» klimautslipp. Tallene for 2017-2019 inkluderer ikke direkteutslipp fra prosjekter (entreprenørers direkteutslipp jf. GHG-protokollen) |
"Totalt drivstoff konsumert i organisasjonen fra ikke-fornybare kilder. " | MWh | 31276 | 31277 | 35112 | 302-1 | Inkluderer: Fyringsolje (til oppvarming), diesel og bensin (til skinnegående kjøretøy, skinne-/veimaskiner og tjenestebil | ||
Totalt drivstoff konsumert i organisasjonen fra fornybare kilder | MWh | 76 | 77 | 1068 | 302-1 | Inkluderer: Biodrivstoff til kjøretøy og biofyringsolje til oppvarming | ||
Forbruk elektristitet | GWh | 110,2 | 123,8 | 121,4 | 302-1 | |||
Forbruk fjernvarme | MWh | 617 | 892 | 800 | 302-1 | |||
Totalt energiforbruk i organisasjonen | MWh | 142167 | 156053 | 153380 | 302-1 | |||
Utslipp fra kilder eid eller kontrollert av Bane NOR (Scope 1) | tonn CO2 | 8153 | 8425 | 9339 | 302-1 | |||
Utslipp fra innkjøpt energi lokasjonsbasert metode (Scope 2) | tonn CO2 | 13875 | 15847 | 4006 | 305-2 | Den store reduksjonen i utslippstall fra 2018 til 2019 skyldes overgang fra en nordisk utslippsfaktorutslippsfaktor for nordisk strøm-miks (128g CO2-ekv/kWh) til utslippsfaktor for en norsk utslippsfaktor strøm-miks (33g CO2-ekv/kWh). | ||
Utslipp fra innkjøpt energi markedsbasert metode (Scope 2) | tonn CO2 | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 73 | 305-2 | Utslipp er knyttet til forbruk av elektrisitet hos Bane NOR Eiendom. Alt forbruk i Bane NORs Infrastruktur som leveres gjennom Bane NOR Energi er dekket opp med opprinnelsesgarantier. | ||
Utslipp fra innkjøpte produkter og tjenester (Scope 3) | tonn CO2 | 1247 | 1201 | 1429 | 305-3 | |||
Totale utslipp (Scope 1+2+3) lokasjonsbasert metode | tonn CO2 | ikke tilgjengelig | 25473 | 14867 | 302-1, 302-4 | Den store reduksjonen i utslippstall fra 2018 til 2019 skyldes overgang fra utslippsfaktor for nordisk strøm-miks (128g CO2-ekv/kWh) til utslippsfaktor for norsk strøm-miks (33g CO2-ekv/kWh). | ||
Totale utslipp (Scope 1+2+3) markedsbasert metode | tonn CO2 | ikke tilgjengelig | 9626 | 9815 | 302-1, 302-4 | |||
Non-Compliance lover og regler | antall | 1 | 0 | 0 | 307-8 | |||
Utslipp fra farlig gods | antall | ikke tilgjengelig | 0 | 0 | 0 | 0 | Bane NOR spesifikk | |
Alvorlige miljøskader | antall | 6 | 7 | 4 | Bane NOR spesifikk | Oppdaterte tall per 30.3.2020 | ||
Mindre alvorlige miljøskader | antall | 419 | 330 | 185 | Bane NOR spesifikk | Oppdaterte tall per 30.3.2020 | ||
Tilløp til miljøskader | antall | 1363 | 943 | 956 | Bane NOR spesifikk | Oppdaterte tall per 30.3.2020 | ||
Dyrepåkjørsler | antall | 2169 | 2809 | 2139 | Bane NOR spesifikk | Tall kan variere noe fra ulike kilder da det forekommer etterregistreringer. | ||
M1-verdi egne ansatte og entreprenører | verdi | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 1,4 | Bane NOR spesifikk | I motsetning til for personskade, skilles det ikke på om skaden oppstår i drift eller prosjekt da det uansett Bane NORs eiendom. |
Ivareta kulturminner og kulturmiljø
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bygninger med vern etter plan - og bygningsloven | antall | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 195 | Bane NOR spesifikk | For 2018 ble det oppgitt om lag 550 vernede/verneverdige bygninger totalt sett. Tallet er tatt ut grunnet nye indikatorer. | ||
Bygninger med vern etter kulturminneloven | antall | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 199 | Bane NOR spesifikk | |||
Bygninger som er verneverdige (i Jernbaneverket omtalt som «administrativt vern») | antall | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 154 | Bane NOR spesifikk | |||
Infrastrukturobjekter som er fredet som del av fredede jernbanestrekninger | antall | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 6943 | Bane NOR spesifikk | Gjelder objekter langs de fredede banestrekninger eid av Bane NOR per 01.01.2020 | ||
Øvrige fredede infrastrukturobjekter | antall | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 261 | Bane NOR spesifikk | Gjelder objekter på jernbanestrekninger som ikke er fredet |
Styrke knutepunktsutvikling og sømløs reise
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Leietakerindeks | % | ikke tilgjengelig | 73 | 72 | Bane NOR spesifikk | |||
Omdømmedindeks | poeng | ikke tilgjengelig | 17 | 9 | Bane NOR spesifikk |
Bidra til mangfold og likestilling
Alle tall per 31.12.2019. Ca. 1200 ansatt ble overført Spordrift, de aller fleste fra 1.7.2019.
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall fast ansatte | antall | 4286 | 4334 | 3418 | 102-7, 102-8 | Alle tall per 31.12.2019. Ca. 1200 ansatt ble overført Spordrift, de aller fleste fra 1.7.2019. | ||
Antall midlertidig ansatte | antall | 64 | 52 | 48 | 102-8 | |||
Antall menn | antall | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 2244 | 102-8 | |||
Antall kvinner | antall | ikke tilgjengelig | ikke tilgjengelig | 1224 | 102-8 | |||
Kvinner i styret | % | 50 | 50 | 57 | 405-1 | |||
Kvinner i konsernledelsen | % | 40 | 40 | 50 | 405-1 | |||
Kvinner i ledende stillinger (budsjett og personalansvar) | % | 25,7 | 29,0 | 29,2 | 405-1 | |||
Kvinner i Bane NOR | % | 26,0 | 27,0 | 35,3 | ||||
Lønn kvinner vs. Menn i konsernledelsen | % | 72,0 | 81,0 | 95,6 | 405-2 | Forskjellen kommer av at konsernsjef mann, ellers ca 100 % | ||
Lønn kvinner vs. Menn i ledende stillinger | % | ikke tilgjengelig | 103,0 | 104,0 | 405-2 | |||
Ansatte< 30 år | % | ikke tilgjengelig | 16,0 | 9,2 | ||||
Ansatte 30-50 år | % | ikke tilgjengelig | 39,0 | 44,7 | ||||
Ansatte >50 | % | ikke tilgjengelig | 45,0 | 46,1 |
Sikre kompetent og godt arbeidsmiljø
Tema | Måling | 2017 | 2018 | 2019 | Mål, 2019 | Mål, 2023 | GRI-henvisning | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall lærlinger | antall | 161 | 146 | 2 | 102-8 | Redusert pga utskillelsen av Spordrift | ||
Rekruttering < 30 år | antall | 125 | 99 | 404-1 | ||||
Rekruttering 30-50 år | antall | ikke tilgjengelig | 175 | 261 | 404-1 | |||
Rekruttering > 50 år | antall | ikke tilgjengelig | 64 | 98 | 404-1 | |||
Rekruttering kvinner | antall | 318 (totalt) | 129 | 188 | 404-1 | |||
Rekruttering menn | antall | ikke tilgjengelig | 235 | 270 | 404-1 | |||
Rekruttering totalt | antall | ikke tilgjengelig | 364 | 458 | 404-1 | |||
Traineer per år | antall | ikke tilgjengelig | na | 21 | 404-1 | Startet i 2019 | ||
Traineer totalt | antall | ikke tilgjengelig | na | 33 | 404-1 | Startet i 2019 | ||
Turnover < 30 år | % | ikke tilgjengelig | 3,9 | 5,3 | 404-1 | Ikke mulig å beregne reell turnover pga utskillelsen av Spordrift | ||
Turnover 30-50 år | % | ikke tilgjengelig | 8 | 9,8 | 404-1 | Reell turnover for kun Bane NOR ligger sannsynligvis litt høyere | ||
Turnover > 50 år | % | ikke tilgjengelig | 7 | 7,3 | 404-1 | |||
Sykefravær | % | 4,8 | 4,9 | 4,8 | ≤ 4,5 | ≤ 4,5 | 403-9 | |
Arbeidsgiverattraktivitet | Rangering | ikke tilgjengelig | 28 | 27 | 27 | ≤ 15 | Bane NOR spesifikk | Bane NORs plassering i «Universum Topp 100», beregnet som gjennomsnitt av plassering blant nyutdannede ingeniører og unge yrkesaktive ingeniører. |
Medarbeiderengasjement | Poeng | ikke tilgjengelig | 75 | 79 | 78 | 81 | Bane NOR spesifikk | Utdrag av Bane NORs medarbeiderundersøkelse, målt som gjennomsnitt av fire delspørsmål. |
Omdømmeindeks | Poeng | ikke tilgjengelig | 17 | 15 | 30 | Bane NOR spesifikk | Bane NORs score i omdømmeundersøkelse utført av Kantar TNS, der målgruppen er den norske befolkningen. (skala 0-100, der 100 er best) | |
Kontinuerlig forbedring | Poeng | ikke tilgjengelig | 71,4 | 73,5 | 72,5 | 75 | Bane NOR spesifikk | Utdrag av Bane NORs medarbeiderundersøkelse målt som gjennomsnitt av fire delspørsmål. |
Kompetanse | Poeng | ikke tilgjengelig | 75,8 | 77,5 | 76,5 | 78 | Bane NOR spesifikk | Utdrag av Bane NORs medarbeiderundersøkelse målt som gjennomsnitt av fire delspørsmål. |
Medarbeidere som har gjennomgått medarbeidersamtale | % | ikke tilgjengelig | 80,4% | 77,5% | 404-3 | |||
Antall ledere på lederutviklingsprogram | antall | ikke tilgjengelig | Nytt i 2019 | 350 | 100% | 100% | 404-2 | |
Antall nyansatte på introduksjonsprogram for nyansatte | antall | ikke tilgjengelig | na | 300 | 100% | 100% | 404-2 |