Om klimaregnskapet
I henhold til GHG-protokollen rapporteres utslippstall fordelt på Scope 1,2 og 3. Scope 1 er utslipp fra kilder som eies eller kontrolleres av vår egen virksomhet, Scope 2 er utslipp fra innkjøpt elektrisitet og fjernvarme og Scope 3 er utslipp fra produkter og tjenester vi kjøper inn.
1. juli 2019 ble drift og vedlikehold av jernbanen skilt ut i et eget aksjeselskap heleid av Bane NOR. Om lag 1 200 medarbeidere fulgte med over til det nye selskapet, Spordrift AS. Utskillelsesprosessen ble gradvis ferdigstilt gjennom det andre halvåret av 2019. I klimagassregnskapet for 2019 har vi derfor valgt å ikke skille ut utslippstallene til Spordrift AS. Dette vil første gang bli gjort i klimagassregnskapet for 2020.
Klimagassutslipp fra elektrisitet oppgis på to måter i tråd med «dual-reporting»-prinsippet til rapporteringsstandarden. Lokasjonsbasert metode beregner utslipp med hensyn til hvor elektrisiteten faktisk er produsert, hvor vi i vårt regnskap har tatt utgangspunkt i en norsk strøm-miks. Markedsbasert metode tar hensyn til markedsmekanismene i energimarkedet. For Bane NOR betyr det at utslippet kan settes til null for alt elektrisitetsforbruk forbundet med drift av infrastruktur hvor vi kjøper opprinnelsesgaranti. Det kjøpes per i dag ikke opprinnelsesgaranti for elektrisitetsforbruk knyttet til eiendomsdrift.
Som byggherre er Bane NOR først og fremst en bestiller og oppdragsgiver. Store deler av utslipp knyttet til vår virksomhet kommer fra produkter og tjenester vi kjøper inn, altså det som inngår i Scope 3 i et klimagassregnskap. Data innhentet fra noen av våre største utbyggingsprosjekter peker på innkjøpte materialer og drivstofforbruk i arbeidsmaskiner som de to største utslippskildene. Bane NOR jobber med å finne en god metodikk for å kunne hente inn og aggregere utslippstall fra våre leverandører.
For informasjon om utbyggingsprosjektenes klimagassutslipp henvises til prosjektenes klimagassbudsjett som utarbeides i planfasen. Her fremgår hvilke utslippskategorier som er utslagsgivende i det enkelte prosjekt, og som det derfor settes reduksjonsmål til.
Klimaregnskap
GRI-henvisning | Aktivitet/Kilde | Scope | 2017 | 2018 | 2019 | Noter |
---|---|---|---|---|---|---|
305-1 | Skinnegående kjøretøy og skinne-/veimaskiner | 1 | 4 041 | 4 274 | 5 209 | 01 |
305-1 | Tjenestebiler | 1 | 3 892 | 3 877 | 3 820 | 02 |
305-1 | Energiforbruk - Fyringsolje til oppvarming | 1 | 220 | 181 | 305 | 03 |
305-1 | Lekkasje av SF6 | 1 | 0 | 93 | 5 | 04 |
305-1 | Sum Scope 1 | 8 153 | 8 425 | 9 339 | ||
305-2 | Energiforbruk - Elektrisitet lokasjonsbasert | 2 | 13 875 | 15 847 | 4 006 | 05 |
305-2 | Energiforbruk - Elektrisitet markedsbasert | 2 | 0 | 0 | 73 | 06 |
305-2 | Energiforbruk - Fjernvarme | 2 | 0 | 0 | 15 | 07 |
305-2 | Sum Scope 2 - Lokasjonsbasert | 13 875 | 15 847 | 4 021 | ||
305-2 | Sum Scope 2 - Markedsbasert | 0 | 0 | 88 | ||
305-3 | Flyreiser | 3 | 1 014 | 986 | 1 256 | 08 |
305-3 | Bruk av ansattes egne biler til tjenestereiser | 3 | 233 | 216 | 250 | 09 |
305-3 | Sum Scope 3 | 1 247 | 1 201 | 1 506 |